iconsicons

Mads Hebsgaard Andersen

Janitshar, slagtøjsspiller og lydgøgler med perkussiv diagnose. Kært og bredt instrumentarium medfører mange titler og ikke mindst mange oplevelser som ikke lader sig indfange af termer som klassisk eller rytmisk. Den ene dag er Mads til Verdensudstilling i Shanghai og spiller på skraldespande ”for Danmark”, den anden dag gælder det uropførelsen af et dansant soloværk for bl.a. indiske elefantklokker og ”Vestfyn”-fustager og den tredje dag kridter han sine sneaks for at betræde Roskilde Festivallens Cosmopol-scene med sytten mand og et stykke electro-inspiriret minimalisme. Mads har sit daglige virke inden for slagtøjspillets multifacetterede verden og bevæger sig vidt omkring som både solist, i selvforanstaltede kammerensembler, i etablerede kammergrupper som eksempelvis Athelas Sinfonietta og i symfoniske sammenhænge som fx med DR SymfoniOrkestret hvor han har været fast tilknyttet assistent siden 2009. Fællesnævneren og limen for både udøver og publikum er slagtøjets unikke kvaliteter, som på én gang rummer det allermest kendte og banale og samtidig er en evigt udviklende og inspirerende lydkilde til nye verdener. Om det er Basim, Billie Holiday eller Beethoven, der arbejdes med så gælder samme metodik: Jo flere sanser der aktiveres, jo bedre stimuleres de mange hukommelser, som er fundamentet for musikalsk udfoldelse og udvikling. Mine ambitioner med musikken er meget lig min musikpædagogik og kan indfinde sig under René Descartes’ ”Man bør tvivle om alt – og tro på meget”. Og hvis du er i tvivl –  så tro da på (slagtøjs)musikken. Mads Hebsgaard Andersen er uddannet i slagtøj og pædagogik fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har foruden sit job på Helsingør Musikskole undervisningserfaring fra musikskoler i bl.a. Ishøj, Lyngby, Roskilde og København.

MHA